Resultaten Kindermonitor 2024 bekend
De ruime meerderheid van de kinderen in Noord-Holland Noord kijkt dagelijks naar een beeldscherm. Maar het percentage kinderen van 4 tot en met 11 jaar dat langer dan de aanbevolen 2 uur per dag kijkt neem af. Ook daalt het aantal kinderen met een smartphone en wordt er minder social media gebruikt. Dit blijkt uit de Kindermonitor 2024, een online vragenlijstonderzoek uitgevoerd onder ruim 8.000 ouders van kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 11 jaar uit de regio Noord-Holland Noord.
Het beeldschermgebruik is het hoogst onder kinderen van 8 tot en met 11 jaar (90%). Van de kinderen van 4 tot en met 7 jaar kijkt 79% dagelijks naar een scherm en van de peuters van 2 en 3 jaar kijk 65% dagelijks naar een scherm. Voor kinderen van 4 tot en met 11 jaar is de aanbevolen schermtijd maximaal 2 uur per dag. In Noord-Holland Noord kijkt ongeveer één op de vijf kinderen (22%) langer dan deze aanbevolen tijd naar een scherm. Dit percentage is gedaald ten opzichte van 2021, toen keek één op de vier (24%) langer dan aanbevolen per dag.
Geluk en welzijn
Veel kinderen zijn volgens hun ouders gelukkig (97%). Een kwart van de kinderen heeft problemen op het gebied van emoties, concentratie, gedrag of sociale contacten. Jongens hebben vaker problemen dan meisjes. Concentratieproblemen komen het vaakst voor, zowel bij jongens als bij meisjes. Het percentage ouders dat hun kind niet weerbaar vindt is gestegen van 6% in 2021 naar 10% in 2024. En hoewel de meeste kinderen het leuk vinden op school (87%), worden wel meer kinderen regelmatig gepest op school (7% in 2021, 14% in 2024).
Klik hier om het regiorapport van Noord-Holland Noord te openen. Op deze pagina kun je vanaf 3 februari ook de gemeenterapporten lezen.
Over de Kindermonitor 2024
Van april tot en met juni 2024 voerde GGD Hollands Noorden een onderzoek uit onder ouders van kinderen van 0 tot en met 11 jaar: de Kindermonitor 2024. Ruim 8.000 ouders uit Noord-Holland Noord vulden de online vragenlijst in over gezondheid, welzijn en leefstijl van hun kind. De ouders werden actief benaderd om deel te nemen aan dit onderzoek via onder andere (betaalde) berichten op sociale media.